شناسهٔ خبر: 51427 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در راه آهن خبر داد:

افتتاح خط ریلی حمل بار ایران- آذربایجان با ظرفیت ۲ میلیون تن

نورالله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن از افتتاح خط ریلی آستارا_ایران و آستارا_آذربایجان با ظرفیت حمل بار تا ۲ میلیون تن خبر داد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نوراله بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سيما با اشاره به اینکه با افتتاح رسمی این خط ریلی ارتباط شمال به جنوب و جنوب به غرب در ایران تکمیل می شود افزود: بار ترانزیتی در این خط ریلی از روسیه و اروپا به هند و بالعکس و از کریدور شمال به جنوب از روسیه به خلیج فارس عملیاتی خواهد شد. 

وی با اشاره به سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان برای این طرح گفت: این خط ریلی در ۲ بخش ترمینال های تجاری و ساخت خط آهن و ایستگاه راه آهن انجام می شود. 

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با اشاره به انجام توافقات دو کشور برای اجرای خط ریلی رشت تا آستارا در ایران ادامه داد: این طرح نیز با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری کشور آذربایجان ظرف سه سال آینده انجام می شود. 

بیراوند گفت: اجرای خط ریلی ایران_آذربایجان سبب کاهش زمان ترانزیت کالا از ۴۵ روز در مسیر دریایی به ۱۷ روز در این خط می شود. 

وی خط ریلی ایران آذربایجان را سبب اتصال به اروپا دانست و ادامه داد: درحال حاضر ارتباط ریلی ما به لهستان و اکراین طراحی شده است، حمل بار درحال انجام است که با شکل گیری نظام تعرفه ای، بهره برداری و بازاریابی و با توجه به توافق کشورها حجم ترانزیت کالا در این خط ریلی تعیین می شود. 

اين مقام مسئول با اشاره به ظرفیت ۱۲ میلیون تنی ترانزیت کالا در اطراف کشور افزود: با فراهم شدن امکان انتقال این حجم ترانزیت کالا درآمد ارزی بسیار مناسبی برای کشورمان ایجاد خواهد شد که به همین دلیل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزایش خطوط ریلی را به صورت جدی در سال ۹۷ دنبال خواهد کرد.

نظر شما